sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Uusi alku ja ajatuksia kehittymisestä


 Tää blogi on ollut hiljasena jo yli vuoden eikä silloinkaan kovin aktiivisesti toiminut. Toisaalta en halua kirjoittaa mun ja hevosten elämästä julkisesti ollenkaan ja haluan vain piiloutua jonnekkin kaikkien tietämättömään piiloon. Kuitenkin toinen puoli on se, että haluan jakaa ajatuksiani ja pohtia treenejä ja kilpailuja. Nyt kun mulla on vaan kaksi hevosta liikutettavana ainakin tän talven ajan niin aikaakin luulisi löytyvän blogille. Kuitenkin siis tervetuloa seuraamaan jos kiinnostaa ja toivottavasti tää pysyy nyt aktiivisena!



Oon viimeaikoina paljon pohtinut mun kehitystä ratsastuksessa. Erityisesti esteillä Ankan kanssa. Tuntuu et ollaan nyt vähän paikoillaan vaikka just palattiin kuukauden tauolta takasin hyppäämään. Monet vois sanoa et joka vuosi Ankka on nostanu mun kanssa tasoaan 10cm ylöspäin ja tänävuonna melkein puolet starteista sijoituksia kun viimevuonna tuli aluekisoista yksi sijoitus. Voisi ajatella että miten ihmeessä me ei muka kehitytä hirveetä vauhtia kokoajan. Monesti mulle muistutetaan, että oon nuori vielä enkä oo ikinä saanu valmiita hevosia alleni ja Ankka on vielä nuori ja terve jolla paljon hyppyjä vielä edessä. 
Kuitenkin panostan hirveesti perusratsastukseen ja yleisesti hevosen ratsastettavuuteen. Haluan hevosen olevan miellyttävä ratsastaa ja siihen pyrin joka ratsastuskerralla pääsemään. Kuitenkin tällä hetkellä mun ja Ankan oikeestaan ainoa iso ongelma rutiinin lisäksi on, että mun tarvis saada se liikkumaan helpommin reippaassa laukassa ja reagoimaan jokatilanteessa nopeemmin pohkeeseen. Kyseessä siis aivan perusratsastuksen ongelma... Oon treenannu tätä hirveesti (ainakin omasta mielestäni). Kuitenkin nyt pitää kokoajan keskittyä siihen,että aina jokatilanteessa kun oon selässä niin Ankka vastaa pienestä avusta eteen ja mielellään olisi itse kokoajan pyrkimässä hieman eteen. Hirveesti mulla on mielessä harjoituksia jolla tätä parantaa, mutta kuitenkin nyt siihen pitää keskittyä ihan kokoajan! Aina mulla on hirveesti mielessä perusratsastukseen liittyvää parannettavaa mikä on toisaalta hyvä, mutta välillä pitäisi osata tehdä sileellä jotain muutakin kuitenki.
Oli kiva kuulla tänään Jurvasen Antin valmennuksessa, että tosiaan hänen mielestä meillä ei oikeestaan muita ongelmia ole nyt. Kuitenkin tarvitaan vielä ihan hurjasti rutiinia 110cm ja 120cm tasolta ennenkuin voi ajatellakkaan isompia. Kapasiteettia hevosessa on kivasti ja Antinkin mielestä omistaa kivan hypyn ja muutenkin kiva hevonen. Joten tähän kaikkeen auttaa vaan suunniteltu treeni ja paljoooon rutiinia vaan niin jos sitten alkais luonnistumaan. Toki oli tänään positiivista, että jonkinlainen rutiini on tullut jo ton korkuisille esteille koska tänään valmennuksessa suoritettiin tauon jälkeen ihan hyvin ja tein päätöksiä kokoajan enkä vaan matkustanut. Joten positiivisilla mielin kohti seuraavia treenejä ja nyt ahkerasti perusratsastusta treenaamaan!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti